37-544 Zapałów, Zapałów 159, tel. (16) 628-61-59

Wycieczka do Przemyśla

W związku z realizacją Projektu "Godność, wolność, niepodległość" w dniu 24 października 2018 r. 40 uczniów naszej szkoły było na wycieczce w Przemyślu. Uczestnikami byli uczniowie klasy III (6 uczniów), IV (11 uczniów),V (11 uczniów) i VI (11 uczniów). Opiekę sprawowali: pani M. Gołąb, ks. R. Rakoczy, pani W. Hanejko oraz pani L. Krochmalna.

Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzenie Fortu "Werner" z okresu Cesarstwa Austriackiego gdzie pamiątki oraz eksponaty, nawiązują do historii tego miejsca oraz lat I wojny światowej. Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli militaria, umundurowanie i oprzyrządowanie wojskowe, meble i przedmioty codziennego użytku oraz dokumenty i fotografie. Z zaciekawieniem wysłuchali historii o codziennym życiu w forcie, kilkukrotnej jego obronie oraz wpływu ogromnej rzeszy wojskowych na ludność cywilną.

Następnie przyjechaliśmy autokarem do centrum miasta. W szybkim tempie pokonaliśmy drogę krętymi ulicami Starego Miasta, ze względu na niesprzyjającą aurę, aby dotrzeć do Muzeum Twierdzy Przemyśl. W miłym ciepełku, schronieni przed przeszywającym wiatrem mogliśmy osuszyć przemoczone wierzchnie ubranie. Tu obejrzeliśmy między innymi film o Twierdzy Przemyśl, która w latach I wojny światowej zasłynęła jako jedna z największych na świecie. Broniła się najdłużej ze wszystkich, bo aż 179 dni. Poddała się dopiero, gdy zabrakło żywności i dalsza obrona była już niemożliwa.

Po obiedzie (i pysznej szarlotce!), w lepszych nastrojach spotkaliśmy się z przewodnikiem, z którym udaliśmy się na przemyski rynek. Tutaj obok Pomnika Dobrego Wojaka Szwejka upamiętniającego postać z powieści Jaroslava Haska i Pomnika Szwoleżerów - węgierskiego i austriackiego dowiedzieliśmy się o służbie Polaków w wojskach zaborców. Nieodłącznie z wybuchem Wielkiej Wojny, która stanowiła preludium do odzyskania niepodległości, związane są losy Twierdzy Przemyśl. Zapoznaliśmy się z informacjami o codzienności mieszkańców Przemyśla i okolicznych miejscowości, którzy musieli egzystować w trudnych warunkach (głód, epidemie), w obliczu toczących się dookoła walk (Zginęło kilka tysięcy obrońców twierdzy i kilkanaście tysięcy atakujących).

Między kolejnymi falami deszczu na rynku obejrzeliśmy wystawę plenerową zorganizowaną na 100-lecie odzyskania niepodległości.

Potem udaliśmy się na Zasanie pod Pomnik Orląt Przemyskich  upamiętniający młodych polskich obrońców miasta przed Ukraińcami i Rosjanami w latach 1918-1921. Usłyszeliśmy o bohaterskiej postawie gimnazjalistów i studentów, którzy stanęli do walki, służyli żołnierzom za przewodników po mieście. Wokół pomnika obejrzeliśmy również tablice pamiątkowe poświęcone ważnym wydarzeniom z historii Polski.

Kolejnym etapem zwiedzania były przemyskie nekropolie, gdzie pochowano tysiące ofiar Wielkiej Wojny oraz Przemyskie Orlęta.

Na koniec udaliśmy się pod Kopiec Tatarski z piękną panoramą na całe miasto oraz zatrzymaliśmy się pod Krzyżem Zawierzenia.

Mimo niesprzyjającej pogody uczniowie uczestniczyli w niezapomnianej lekcji historii, która działa się w niewielkiej odległości od naszego miejsca zamieszkania. Kilku uczniów pierwszy raz miało możliwość uczestniczenia w wycieczce. Z wielką uwagą uczniowie słuchali o odzyskiwaniu niepodległości w naszym regionie Polski.

(WH)

Wycieczka do Przemyśla

Utworzono dnia 06.11.2018, 19:17

Pogoda

Lista wydarzeń w miesiącu Marzec 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.